Filmy, které mne fascinují

Posted: 10. 5. 2015 in různé

Neboť si většinu filmů, které zhlédnu, dobrovolně vybírám (tzn. nemusím vidět všechno, co jde do distribuce), jsou viděné snímky zpravidla odrazem toho, co mne momentálně zajímá. Odpověď na otázku, jaké filmy mám rád, je tím pádem vždy „sezónní záležitostí“. Sotva opadne mé nadšení z nového Stricklanda, uhrane mne třeba americké melodrama od režiséra, o němž jsem do té doby neslyšel a od kterého pak chci vidět další filmy (naposledy Curtis Bernhardt).

Když jsem se přesto snažil najít společné znaky filmů, na něž hledím s největší fascinací a které chci bezprostředně po doběhnutí titulků vidět znovu, dospěl jsem k závěru, že rozhodujícím kritériem není žánr (jakkoli mám kromě zmíněných melodramat slabost třeba pro neo-noir, heist movies, muzikály, grotesky nebo černé komedie) ani jméno režiséra nebo přítomnost konkrétní herečky či herce, nýbrž – nepřekvapivě – styl. Použít velmi zobecňující označení, jde o asketické filmy, filmy, jejichž tvůrci nedělají kompromisy, filmy jako Křížová cesta, Osudový kruh nebo Gertrud (abych vybíral z těch viděných v posledních měsících).

Uvedené tři tituly spojují dlouhé záběry, propracovaná vnitrozáběrová montáž, velký důraz kladený na mizanscénu (kompozice, herci, svícení, barvy, horizontální a vertikální linie…) a mimořádná vypravěčská i estetická koherence (kdy je z každého záběru patrná maximální autorská kontrola). Přes svou stylistickou vytříbenost jsou to stále filmy dějové, pochopitelné skrze příčinně propojený sled událostí, nikoli skrze vědomí vztahů mezi parametry určitých filmových technik a stylistických postupů (Bordwellovými slovy, styl je v nich z větší části závislý na požadavcích syžetu).

Není to ale na druhou stranu ani tak příběh, co mne na uvedených filmech fascinuje, jako jistá posedlost postav, nacházející svou odezvu právě v perfekcionismu režie. Hrdinové Osudového kruhu nemohou během loupeže v klenotnictví udělat jediný přešlap, neboť hrozí jejich prozrazení. Každý jejich pohyb musí být předem promyšlený, stejně jako je promyšlený každý střih a každý pohyb kamery.

Obdivuhodná a zároveň zneklidňující sebekontrola postav, které vědí, čeho chtějí dosáhnout, a nedělají ústupky, i kdyby je to mělo stát manželství a dva milenecké vztahy (jako Gertrud ze stejnojmenného Dreyerova filmu), však sama o sobě z filmu nedělá něco vznešeného (přičemž prožitek vznešena chápu jako směs obdivu, úcty a dojetí – méně vybranými slovy by se asi dalo napsat, že mě film posadil na zadek). V takovém případě bych byl stejně jako z výše zmíněných filmů nadšen také třeba ze Scorseseho Taxikáře, který oné – řekněme „bressonovské“ – formální dokonalosti nedosahuje.

Nabízí se spojovat vypravěčskou kázeň, kterou tak obdivuji, s věkem a zkušenostmi tvůrce. Pro Melvilla byl Osudový kruh nejzazším vyjádřením jeho celoživotního respektu k mužským svazkům a nesmlouvavé profesionalitě, Dreyer v Gertrud, jeho posledním dokončeném filmu, dovršil své směřování k výrazovému minimalismu na samé hraně abstrakce. Srovnatelně vyzrálá Křížová cesta je na druhou stranu teprve čtvrtým snímkem stále relativně mladého (39 let) německého filmaře Dietricha Brüggemanna.

Důležitější než to, kolik toho režisér natočil a zažil, se tudíž jeví jeho schopnost držet se uměleckého konceptu (a sladit jej s talentem a požadavky všech spolupracovníků), čímž se vracíme k hlavním definičním znakům filmů, které se zde snažím popsat – sebeovládání, kázeň, přísnost (na sebe i na druhé – v tomto případě na diváky, kterým není nic ulehčováno). Možná je u filmů stavím tak vysoko z toho důvodu, že jde o vlastnosti, kterých si nejvíc cením (a vyhledávám) také u lidí.

Reklamy
Komentáře
  1. ola napsal:

    Ze by bol vyber filmov deterrminovany mentalitov divaka, ci odborne povedane ich citatela?

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s