Oscar 2016

Posted: 1. 3. 2016 in aktualitka

Když už do podobné akce zatahovat politiku, pak takovýmto způsobem. Chris Rock nemohl „vybělenost“ Oscarů přejít mlčením a tak z ní holt učinil hlavní téma svého úvodního proslovu i většiny následujících komentářů. Někdy vtipkoval odvážně (narážky na lynčování černochů v 50. a 60. letech), někdy decentně (a první cenu předá herečka bílá a ještě bělejší), někdy trochu neomaleně, v duchu sprostých černošských komedií, ale stále podle svého – tj. nebudil dojem, že odříkává vtipy, které pro něj napsal někdo jiný.

Nedostatek různorodosti a nerovné podmínky v jiných než rasových oblastech pak tematizovaly některé uvádějící hvězdy (nejvtipněji Louis C. K. a Ali G, nejdůstojněji Joe Biden) a vcelku logicky politika prosákla také do děkovacích řečí oceněných (Adam McKay, Sam Smith, Leonardo DiCaprio). Večer byl díky této solidaritě (jakkoli zčásti jistě falešné) s těmi, jejichž hlas ve veřejném prostoru stále nezaznívá dost často a dost nahlas, poměrně jasně zacílený a ucelený a zároveň mu nechyběl zdravý nadhled, zpřítomněný vedle Aliho G i zástupci animovaného světa a trojicí robotů (bez nichž bych se ale lehko obešel).

Určitý koncept prozrazovalo také seřazení kategorií. Od literárního základu se přešlo k oživení daného světa na place (kostýmy, dekorace, masky), následovala kamera a postprodukční úpravy, tedy střih, zvuk a digitální efekty. Teprve poté mohly přijít na řadu hotové filmy. (Cynici by toto pořadí mohli vykládat jako snahu vypořádat se nejprve se scenáristy, na nichž nikomu nesejde, a postupně přejít k významnějším osobám, čemuž by ale neodpovídalo například pozdější zařazení krátkých dokumentů, jejichž malou prestiž dokázal tak výstižně pojmenovat Louis C. K.).

Tempu večera pomohlo zkrácení děkovaček běžícím textem se jmény osob, který by oceněný byl býval poděkoval, kdyby měl neomezené množství času. Nezdržovaly ani všelijaké sestřihy filmových scén a samoúčelné oslavy výročí oblíbených filmů (ústřední dvojice z Toy Story byla využita k vyhlášení jedné z kategorií) jako v loňských ročnících – vyjma obligátního in memoriam. O jinou formu zábavy než tradiční stand-up se postarala trojice hudebních interpretů (z nichž minimálně dva svou osobou nebo textem své písně zároveň přispěli k větší pestrosti a vyváženosti ceremoniálu) a oživením dobře zapadajícím do celkového ladění večera byla i Rockova anketa v Comptonu nebo navenek nevinné, ale v daném kontextu poměrně provokativní prodávání sušenek, kdy si převážně bohatí bílí muži s bankovkami v natažených rukách kupovali pozornost černých dětí.

Scéna byla bez přílišné pompy upravována v souladu s aktuální kategorií/kategoriemi (nejnápadněji u kostýmů/dekorací), sestřihy nominovaných v technických kategoriích patřily k těm nejpodařenějším za poslední roky (např. výtečně rytmizovaný Střih zvuku) a pokud došlo na nějakou trapnou situaci, šlo o trapno záměrné, které snad alespoň trochu přispělo k pocitu provinilosti v sále sedících bílých celebrit, hledících chvíli na svůj nepříliš lichotivý odraz v zrcadle (trolling Stacey Dash).

Jsem zkrátka vesměs spokojen, nenudil jsem se a myslím, že autorům vyšel jejich záměr být dobově maximálně relevantní (oproti dřívější nostalgii za únikovou zábavou klasického Hollywoodu) a jít na hranu přípustného, ale nepřekročit ji a nenadřadit rozhořčenost nad problémy doby solidní zábavě. Kvalitu či nekvalitu doprovodného komentáře a simultánního překladu na ČT neřeším, jakkoli bych se pro příště klidně obešel bez obojího.

Z udělených cen mě nejvíce potěšili Oscaři pro Alicii Vikander (která v Dánské dívce přehrála Eddieho Redmaynea a v Ex Machině oba dva své kolegy), Ennia Morriconeho (konečně), Toma Rylance, Saulova syna, Brie Larson (ačkoli zrovna v této kategorii by mi nevadilo vítězství kohokoli jiného) a pro Šíleného Maxe, resp. jeho originální fikční svět. Zásadní „přehmat“ nebo opomenutí se tento rok nekonalo, jakkoli Fassbinder bezesporu hrál lépe a více než DiCaprio (cenu pro něj chápu jako uznání za mimořádný fyzický, nikoli herecký výkon).

Reklamy
Komentáře
  1. Ola píše:

    Fajny coment, vystizny!

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.