České filmy v roce 2019

Posted: 6. 1. 2020 in recenze, studie, žebříčky

   

(plakáty roku 2019 – never forget)

Přestože se nadále snažím orientovat v současné zahraniční filmové tvorbě, stále více pozornosti věnuji té domácí, u které je přece jen snazší poznat ji skutečně do hloubky a udělat si o ní poměrně ucelený obrázek. Občas to v zájmu zachování duševní příčetnosti vyžaduje čtení proti srsti (melodrama Cena za štěstí je pro mě díky němu jednou z komedií roku) nebo potlačení požadavku na elementární příběhovou logiku a alespoň nějakou vkusnost (což platilo i pro mnohé z nejnavštěvovanější letošních českých filmů).

Vzdor snaze o důslednost jsem z kinopremiér neviděl nejhůře a druhý nejhůře hodnocený film na ČSFD (Román pro pokročilé, Špindl 2) a nového Pata a Mata. Poctivě jsem se nicméně snažil nakoukávat filmy mimo běžnou distribuci (studentské filmy, filmy uvedené jen na festivalech a v alternativní distribuci) a také díky nim považuji úroveň letošní české filmové produkce za velmi dobrou a povzbuzující, pokud jde o roky příští.

Nejlepší ze zhlédnutých filmů (viz seznam na konci textu) jsem vybral do ankety pro IndieFilm. Zde na blogu jsem se v jednom textu věnoval Ženám v běhu, Ceně za štěstí a Narušiteli, samostatně pak filmům Na střeše, Úhoři mají nabito, Léto s gentlemanem, Teroristka, Sněží!, Uzly a pomeranče, TvMiniUni: Zloděj otázek, Letní hokej, Přes prsty, Nabarvené ptáče (o něm jsem se rozplýval i pro a2larm a hájil jsem jej v pořadu Pro a proti) a Tiché doteky. Zveřejnil jsem taky rozšířenou verzi své glosy o paktu karlovarského festivalu a České zbrojovky a studie o mužích v českých komediích.

V A2 vyšla moje recenze třetí řady seriálové Terapie a vítězného filmu České radosti Sólo. Pro a2larm jsem reflektoval minisérii Bez vědomí a ženami režírované dokumenty z letošní České radosti v Jihlavě. O ní jsem napsal také pro Literární noviny 12/2019 a pro Filmový přehled. Tam dále vycházely má ohlédnutí za distribuční nabídkou jednotlivých měsíců prvního půlroku (leden, únor, březen, duben, květen). Na závěr roku jsem zrekapituloval kinodistribuci během uplynulých dvanácti měsíců. Ve Filmovém přehledu jsem se věnoval i pěti výrazným krátkometrážním filmům a zahraničním ohlasům na Nabarvené ptáče. Zde pro zájemce o filmovou výchovu ještě můj rozhovor s ředitelkou Young Film Festu Máriou Môťovskou.

V Cinepuru jsem letos recenzoval loňské Chvilky, Teroristku a Pražké orgie. O filmu Dcera, oceněném studentským Oscarem, jsem napsal pro Literární noviny 10/2019. Pohádku Hodinářův učeň recenzuji na Aktuálně. Ve Filmu a době jste si mohli přečíst mé recenze Dálavy a vztahové tragikomedie Karel, já a ty (4/19). Pro DOKweb jsem udělal rozhovor s producentkou filmu Kiruna Veronikou Kührovou. Na stejném webu se věnuji studentským filmům z jihlavského festivalu. Delší článek o filmových adaptacích české literatury jsem napsal pro Czechlit. Letos taky konečně vyšla klauzurní kniha FAMU, kam jsem napsal o filmech studentů Katedry režie.

zde ještě průřez českou kinematografií roku 2019 stručnou formou tweetů:

Leden

Březen

Duben

Květen

Červen

Červenec

Srpen

Září

Říjen

Listopad

Prosinec

 

přehled nových českých filmů, které jsem letos viděl (s odkazy ke zhlédnutí tam, kde je to možné)

#SandravUgande
Abstinent
Apparatgeist
Bluesman
Bratři Okamurovi
Cena za štěstí
Černobílá
Červená, zelená, modrá
Česká reklama: Úsvit kapitalismu
Dálava
Dcera
Dezertér
Dobré zprávy
Dunaj vědomí
Drobné šity-detaily
Figurant
FREM
Forman vs. Forman
Hnůj vezdejší
Hodinářův učeň
Hovory o nevěře
Hra
Chci tě, jestli to dokážeš
Infiltrace: Obchod s důvěrou
Infiltrace: Obchod se svědomím
Jaroslav Kučera Deník
Jaroslav Kučera Zblízka
Jiří Bělohlávek: „Když já tak rád diriguju…“
Jiří pes uprchlík
Jiří Suchý – Lehce s životem se prát
Jiří Trnka: Nalezený přítel
Karel, já a ty
Kdo tady blbne
Kiruna – překrásný nový svět
Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie
Konspirace 89
Králové Šumavy
LOVEní
Letní hokej
Léto s gentlemanem
Manželské etudy: Nová generace
Město rekordů a kuriozit
Mezi odpady
Moje století
Moje svoboda
Morava, krásná zem III
Můj nový život
Na střeše
Nabarvené ptáče
Naděje zlátne
Narušitel
Nekyia: Vnitřní portrét básníka Hradeckého
Národní třída
OK2PAY
O napětí a lidech
Obrazy pražské periferie
Otevřená pevnost
Párty hárd
Plus jeden
Pláč svatého Šebestiána
Poslední aristokratka
Poslouchej
Postiženi muzikou
Pouštět draka
Pražské orgie
Pripyat Piano
Problémy prvního světa
Proč se cítím jako kluk?
První akční dokument
První akční hrdina
Přes prsty
Psí láska
Sarkofág pro královnu
Schovka
Skleněný pokoj
Sněží!
Soud nad českou cestou
Staříci
Sólo
Teroristka
The Sound is Innocent
Tiché doteky
Tinnitus
Trabantem tam a zase zpátky
TvMiniUni: Zloděj otázek
Úhoři mají nabito
Univerzity a svoboda
Uzly a pomeranče
Velké dobrodružství Čtyřlístku
Viva video, video viva
Vlastníci
Vykuř!
V zajetí sítě
Z lásky nenávist 3 – Domácí násilí na seniorech
Ztracený břeh
Ženská na vrcholu
Ženy v běhu

Napsat komentář

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.